ضحاک در نمادپردازی و اساطیر ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ناهید ثایت پروین
- استاد راهنما آذرمیدخت رکنی مهدی کدخدای طراحی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پایان نامه در دوره ی کارشناسی ارشد ، با درون مایه ی بررسی ضحاک در نمادپردازی و اساطیر ایرانی می باشد. این اثر دربردارنده یسه فصل است: فصل نخست: با مضمون خلاصهی داستان ضحاک. فصل دوم: شامل سه قسمت است. 1- کشتن جمشید 2- بر تخت نشستن ضحاک 3- شیوه حکومت ضحاک فصل سوم: این فصل نیز شامل سه قسمت است. 1- پیدا شدن کاوه 2- آمدن فریدون و نابودی ضحاک 3- سرانجان ضحاک در این پایان نامه، ضمن معرفی شخصیت اساطیری ضحاک در ایران باستان، اوستا، بندهش و غیره به معرفی شخصیت هایی که در ارتباط با ضحاک بودند مانند جمشید شاه، فریدون و کاوه نیز پرداخته است.
منابع مشابه
ضحاک، مارِ گرگسان در اساطیر ایرانی
در اساطیر ایرانی اهریمن و ضحاک از جهات گوناگون با هم قابل مقایسه هستند. مهمترین جنبهای که این دو را بیشتر به یکدیگر شبیه میکند، کالبد «مار» است. مار اولین و مهمترین کالبد اهریمن و ضحاک است. به علاوه، «گرگ» نیز در وجود و نام ضحاک تبلور یافته است. نام ضحاک (aži.dahāka) به دلایل متعدد «مارـ گرگ» یا «مار گرگسان» معنی میدهد. Dahāka به معنی «گرگ» و از ریشه هندواروپایی dhau به معنی «خفه کردن» است. ...
متن کاملضحاک، مارِ گرگسان در اساطیر ایرانی
در اساطیر ایرانی اهریمن و ضحاک از جهات گوناگون با هم قابل مقایسه هستند. مهمترین جنبهای که این دو را بیشتر به یکدیگر شبیه میکند، کالبد «مار» است. مار اولین و مهمترین کالبد اهریمن و ضحاک است. به علاوه، «گرگ» نیز در وجود و نام ضحاک تبلور یافته است. نام ضحاک (aži.dahāka) به دلایل متعدد «مارـ گرگ» یا «مار گرگسان» معنی میدهد. dahāka به معنی «گرگ» و از ریشه هندواروپایی dhau به معنی «خفه کردن» است. ...
متن کاملآهن و پیدایی آن در اساطیر ایرانی
پیداییِ آهن در اواخر هزارة دوم پیش از میلاد بر جنبههای گوناگون زندگی قوم ایرانی تأثیر گذارد. بازنمودِ این امر را می¬توان در آیین¬ها و نبردهای ایشان مشاهده کرد. این مقاله به کشف آهن و بررسی تأثیر این رویداد در روایات اساطیری ایرانی می¬پردازد. نخست از میزان نفوذ آهن در اساطیر هر دوره و چراییِ آن گفتگو می¬شود. در همین راستا، ابتدا گاهان به عنوان کهن¬ترین متنِ دینیِ ایرانی بررسی و سپس به متون اوستایی ...
متن کاملنمادپردازی در باغ ایرانی، حس طبیعت در باغهاى سلطنتى صفوى
بر اساس جهانشناسی مزدایی باغ انعکاسی است از صورت جهان و از آنجایی که تاریخنگاران دوره صفوی نیز به حضور طبیعت بکر در باغها صحه میگذارند، لذا چنین میتوان استنباط کرد که جوهر باغ به نقشهای خاص مربوط نمیشود، بلکه بیشتر رابطهایست که با طبیعت بکر برقرار میکند. در نتیجه طبیعت بکر و چشمانداز آن، ورای دیوار باغ، مورد نظر است. از اینرو باید دید چگونه طبیعت بکر بهعنوان بخش مهمی از تصویر باغ به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023